auginhaninke.blogg.se

Assyrisk identitet, historia och politik

Oacceptabel bortförklaring av YPG

Kategori: Allmänt

  PKKs inofficiella organ Özgür Gündem den 26 maj 2015
 

I ett uttalande som citeras i PKK-tidningen Özgür Gündem förnekar den kurdiska YPG-milisen i Syrien all inblandning i mordet på den assyriske ledaren David Jendo i Khabur. YPG:s ledning hävdar att de som anklagar milisen för dådet vill fjärma assyrierna från YPG och lämna dem utan försvar i Islamiska statens händer. YPG:s assyriska allierade Dawronoye hävdar också i ett uttalande efter sin kongress att ”mörka krafter försöker förstöra de goda relationerna mellan kurder och deras assyriska allierade”, enligt Suroyo TV:s nyheter den 31 maj. Det här är en oacceptabel bortförklaring, för det råder ingen tvekan om mördarnas identitet. Den sårade assyriske ledaren Elias Naser har tydligt pekat ut deras namn och uppgett att två av gärningsmännen är ledande medlemmar inom YPG.

YPG är den militära grenen av PYD som i sin tur är PKK:s dotterorganisation i Syrien. Eftersom PKK betraktas som en terroristorganisation av USA, håller PKK officiellt tyst om att det är PYD:s moderorganisation, särskilt efter samarbetet med amerikanska styrkor i slaget om Kobane. När det gäller Dawronoye förnekar de inte bara och talar om konspirationer och mörka krafter, de har också lanserat en kampanj för att samla in medel för återuppbyggnad av de assyriska byarna i Khabur – ett välkänt knep i rörelsens policy att profitera på assyriernas nationella kamp och känslosamma situationer. Även om kurderna och deras assyriska hantlangare vid det här laget har visat sina verkliga avsikter, försöker de fortfarande manipulera den allmänna opinionen angående attacken på assyriska ledare.

Vid midnatt den 22 april trängde sig fem personer ur YPG in i det hus där de assyriska ledarna för vaktstyrkan Natore d-Khabur befann sig och övertalade dem att följa med på ett hemligt möte. Ämnet för mötet sades vara för att reda ut assyriernas anklagelser mot den kurdiska plundringen av tomma assyriska byar i Khabur. En stund senare var David Jendo mördad och Elias Naser dödligt sårad. Men mirakulöst nog och oturligt för de kurdiska gärningsmännen överlevde Elias Naser. Han kunde senare skriva ner namnen på gärningsmännen och berätta att alla fem är medlemmar i YPG, två av dem med ledarpositioner. Han kände dem sedan tidigare och hade inga svårigheter att ange deras kodnamn inom milisen. Men YPG:s ledning kände till en början inte till att Elias Naser var vid liv och gick därför ut med ett uttalande den 29 april 2015 i den kurdiska nyhetsbyrån ARA News, där man lade skulden på IS och lovade att ställa de ansvariga till svars. Den 30 april vidarebefordrade AINA uttalandet, där man bl a kan läsa följande: 

The YPG leadership emphasized that this crime will not go unpunished, pointing out that a special committee was formed to investigate the assassination operation in order to uncover the truth and bring the perpetrators to justice, taking the necessary measures and actions.

Leader of the Syriac Union Party, Hanna Malki, told ARA News: We are highly concerned about mass displacements taking place in the province of Hasakah. The IS terrorists and al-Qaeda militants are displacing civilians on basis of ethnic and religious identities."

Syriac Union Party tillhör gruppen Dawronoye som samarbetar med kurdiska PYD. Både Dawronoye och YPG lade skulden på IS och al-Qaida för mordet på Jendo och för assyriernas fördrivning från Khabur. Den 15 maj 2015, kort efter att Assyria TV hade gått ut med nyheten om Elias Nasers vittnesmål, skrev Hanna Malkis partivän Yakub Nuhomo ett kritiskt inlägg i Özgür Gündem och varnade för att de goda relationerna mellan den kurdiska politiska rörelsen och deras assyriska allierade kunde försämras, om inte de ansvariga kunde ställas till svars. 

Men från YPG:s sida kom ingen officiell förklaring förrän den 26 maj 2015 som i ett uttalande i Özgür Gündem och andra PKK-tidningar tillbakavisar alla anklagelser och hävdar att fyra personer är arresterade och att ingen av dem har någon koppling till YPG:

Bu iddia tamamen gerçeklerden uzak olup bölge halkları arasına fitne sokmaya çalışan birkaç kişinin işidir. Oysa şüphelenilen kişilerin YPG'yle bir ilişkileri yoktur.”

Det betyder: ”Denna anklagelse är fullständigt verklighetsfrämmande och är ett verk av några personers försök att så splittring bland olika folkgrupper i området. De [arresterade] misstänkta gärningsmännen har ingen koppling till YPG.”

På turkiska säger YPG att de misstänkta inte är medlemmar, men på sin hemsida på engelska skriver man:

"The allegations and accusations published in the media about the murder and accusing People's Defense Units were totally incorrect by means of proposing to achieve malicious goals, which can ignite sedition and hit region components together. The truth is the murder suspects are individuals and they do not represent the YPG and our position as the People's Defense Units. As well as we obliged to do our duty to protect our Assyrians and Arab brothers."

Det betyder: ”De påståenden och anklagelser som publicerats i media om mordet och som anklagar YPG var helt felaktiga. De har till syfte att nå skadliga mål som kan antända uppvigling och skapa konfrontation mellan regionens komponenter. Sanningen är att de mordmisstänkta är individer som inte representerar YPG och vår position som Folkets försvarsenheter. Likaså är det vår skyldighet att skydda våra assyrier och arabiska bröder.” 

YPG:s uttalande visar också tydligt kurdiska organisationers ambitioner att kurdifiera hela området Gozarto genom att använda kurdiska namn både på orter och på den assyriska vaktstyrkan i Khabur. Dess riktiga namn är Natore d-Khabur, men i YPG:s uttalande på turkiska heter det Zîrevanên Xabûr. I slutet av uttalandet säger YPG följande efter att ha tagit på sig rollen som försvarare åt araber, kurder och assyrier i området:

”Burada çok açıktır ki, söz konusu olayda bir tarafı itham eden kesimlerin yada kişilerin amacı Asuri, Süryani halkını uzaklaştırmak ve savunmasız kılarak DAIŞ vahşetine karşı kendilerini yalnız bırakmaktır.” 

Det betyder: ”Det är uppenbart att de parter eller personer som anklagar en viss sida för det aktuella dådet har som avsikt att fjärma assyrierna [från YPG ] och lämna dem ensamma och försvarslösa gentemot IS’ barbari.”

Uttalandet är en bortförklaring och ett förtäckt hot på samma gång. Det är också motsägelsefullt när man hävdar att dess syfte är att lämna assyrierna försvarslösa. Den som har vittnat om gärningsmännens identitet är den svårt skadade Elias Naser. Han har vittnat vid ”dödsbädden” efter att ha varit nära döden. Han höll på att ge sitt liv för sitt folk i sitt uppdrag som ledare för den assyriska vaktstyrkan. Därför vore det främmande för honom eller de assyriska aktivister och organisationer som pekar ut YPG att vilja lämna sitt eget folk utan försvar i händerna på ”det barbariska IS”. Det faller på sin egen orimlighet. Istället för att ta på sig ansvaret för dådet och straffa de ansvariga, lägger YPG mer salt i assyriernas sår och agerar oförskämt mot offren i synnerhet och det assyriska folket i allmänhet. Vi vet inte vilka misstänkta de har arresterat och var dessa befinner sig idag. Elias Nasers vittnesmål säger att två av de fem gärningsmännen är ledare inom YPG och är inte från Syrien. Det vore inte främmande om de har åkt tillbaka till Turkiet och kanske kopplar av i en turistort som ”straff” för sin attack mot assyriska ledare.

A desperate anti-Assyrian movement

Kategori: Allmänt

Representatives of the Aramean movement are disappointed in Patriarch Karim. In a live program in Suryoyo Sat on May 20 they questioned the Patriarch's classification of the Aramean faction as one of many political parties within our group.
 

The anti-Assyrian movement that for four decades has used the church as a tool has begun acting desperately now that the new Patriarch has begun treating equally all political organizations consisting of members within the Syrian Orthodox Church.  Aramaic representatives recently boycotted the Patriarch's meetings in Germany. One of them also tried to berate Patriarch Aphrem II Karim at a press conference, which can be seen on Assyria TV.

Since the late 1970s, when the Assyrian movement began gaining ground, the leadership of the Syrian Orthodox Church collaborated with anti-Assyrian forces and built a movement that eventually established the Aramaic term as their ethnic identity. Influential bishops have played a crucial in supporting this Aramean movement and it has benefited from the church's strong position among the people and used the church as a tool for its policy of divide-and-conquer. The Aramean faction has thus been privileged in the church and has raised an entire generation that denies any connection with the Assyrians, including a number of monks who today are bishops in the Syrian Orthodox Church.

But now the church has a new Patriarch who does not accept that God's house be used by destructive forces who create divisions within his people. He declared it in his inaugural speech when he made clear that the Church's single symbol is the Cross. No other flags are allowed. Admittedly, some Aramaic flags are still swaying on certain church buildings, mainly in Sweden, but the Patriarch seems be keeping a consistent position, which means that it is probably a matter of time before these flags will disappear from the church areas. In any case, this must be the consequence of the uncompromising line for unity that Patriarch Aphrem II Karim is promoting. Representatives of the Aramean movement are uncomfortable with Patriarch Karim's edicts and show a clear dissatisfaction with his attitude in the matter.

The Patriarch and the Synod also need to put a stop to the bishops who spread a virulent anti-Assyrian propaganda and openly show their sympathy for the Aramean faction. One of them is Bishop Benjamin Ataş in Södertälje. Another is Bishop Malke Urek in the city of Adiyaman in Turkey. On May 20, 2015 Suryoyo Sat broadcasted a live program with Johny Messo, Chairman of the World Council of Arameans (WCA) and Daniyel Demir, Chairman of the Aramaic Federation in Germany. The theme was to follow up the discussion at the press conference with Patriarch Karim. In the advertisement of the broadcast the host Benjamin Bulut wrote "Unity?", where he was questioning the Patriarch’s call for unity. No phone calls from viewers were allowed, but Bishop Malke Urek was on the line and spewed his bile on all the Syrian Orthodox Church members who call themselves Assyrians. He called them heretics and enemies of the “Syrianity.” The entire program was a showcase of classical Aramean manipulation of the viewers, by constantly equating the terms Suryoyo and Oromoyo. All participants were in agreement that the so-called Arameism is an ethnic identity that is indisputable and the Patriarch, therefore, is doing wrong when he calls the Aramean movement a regular party among our people. The only thing they monitored from the press conference was the part where Patriarch Karim comments the Chaldean Patriarch Luis Sako’s proposal for a common term for the name of the people in the KRG constitution, whereby Patriarch Karim says he has nothing to object against the Aramean name if all parties agree that it can create unity among our people in Iraq.

Regarding the use of the Aramaic flag in churches, Johny Messo wondered why the Syrian Orthodox Church does not follow the example of the AssyrianChurch of the East, which is using the Assyrian flag in all contexts within the church. He says that although he knows that Patriarch Karim wants to ban all alien symbols in the church, including the Aramean flag. Johny Messo’s family is not even members of Syrian Orthodox Church, but Protestant.

Johny Messo and Daniyel Demir had a meeting with the Patriarch, just before the current program in Suryoyo Sat began. They seem to have compromised in their collaboration with the church. But during the Patriarch's visit to Germany they initially boycotted his second meeting with different Assyrian political organizations. 

According to the reports we have received, Johny Messo and Daniyel Demir arrived half an hour late to the meeting. But they insisted anyway on getting a private meeting with the Patriarch before they would participate in the general meeting. The Patriarch is said to have stated that he has no hidden agenda and therefore saw no reason for a private conversation. The Aramean representatives boycotted the meeting as a result. A day earlier, Johny Messo and Daniyel Demir highlighted their displeasure by sitting still and not applauding when everyone else got up and gave the Patriarch a standing ovation. The reason was that the Patriarch had once again said that he does not want to differentiate between different political groups operating outside the church.

Two days later the Patriarch held a press conference for all three TV channels operating within Syrian Orthodox Assyrians, namely Assyria TV, Suryoyo Sat and Suroyo TV. When it came to Benjamin Bulut’s turn, of Suryoyo Sat, he tried to lecture the Patriarch because of his equating the Aramenas with Assyrians. Instead of asking relevant questions, he argued with the Patriarch about the importance of using the Aramean term as a generic name for our ethnic identity. He does not consider Suryoyo (which Patriarch translates into Syriac) as an identity-bearing term.

The following is an excerpt of the conversation between Benjamin Bulut and the Patriarch:

Benjamin Bulut:

- When I consider Your Holiness, I imagine that you are sitting on the same chair as the Apostle Peter and his successors, church fathers and masters, such as Mor Afrem, Ignatius Nurono, Mor Severios, Mor Mikhoel Rabo. But today I hear something from a Patriarch sitting on the Apostolic See that I've never heard before. I can not say if it's good or not. But as a son of this people, I have difficult to understand how one can speak about parties. I personally can not understand this statement. No parties have been formed, whether in the Aramean or Assyrian history. However, federations have been formed under the name of Suryoye, mostly with the assistance of the threefold Blessed Bishop Jeshu Çiçek. It is these associations that have built these churches. No one can deny it. They have been established as Suryoye. The people who are Suryoyo and stand behind these church building have a federation. When I say Suryoye I mean clearly that it is synonymous to the Arameans, like all previous church fathers have claimed. The latest among them, Patriarch Mor Ignatius Zakka, has written in his books that no one may distinguish between Suryoyo and Oromoyo. I suppose you manage this better than us. Today this federation is regarded as a political party, which I consider offensive. It is a matter of a people, not a party. Therefore, it is offensive to call Suryoye, i.e the Aramean people (or Assyrians, for that matter), a political party. It is wrong because we are one people. But these two [Assyrians and Arameans, ed] have never been one. Myself, I know that my brother and I are one [i.e., those within the Syrian Orthodox Church who call themselves Assyrians have the wrong name because he regards them as his Aramean brothers, ed]. Your Holiness, when you say "our people with all their names" then the question is do you unite your people or divide them?

Patriarch Karim:

-         I want to answer your questions by beginning from the end. I never said "a people with all their names." I insist that the people are Suryoye, no matter what they call themselves outside the church. For me all are Suryoye, because we in the church have a Synod decision [November 1981, ed] which says that "Suryoyo" should be the name of the church, the people and the language. Regarding our language anybody who has knowledge of history knows that the Syriac language is Aramaic, and not Assyrian or Akkadian [See here: http://www.aina.org/articles/akkadianwords.htm]. No one can deny this. Therefore it is true if Patriarch Zakka said that about the language. If your question is about the people's names, I have a personal opinion. But as Patriarch, I have a responsibility to follow the Holy Synod's decision and the official position of the church. Outside the church there are different organizations with different names, whether we deny it or not. They are free in their choice of political line as they do not fall under the church's supremacy. Whether we like it or not, they are political parties [here he gives examples, ed]. We respect their choice of name for their organization. But everyone is welcome as Suryoye within the church sphere. Outside the church, they are free in their activities. However I do not allow that any of these organizations should claim to represent the Syrian Orthodox Church. Different organizations can claim that they represent the Suryoye people. It is their opinion and their right. We are living in the 21st century. Even in our countries of origin, people have the right to such freedom of choice. But I as Patriarch have to take responsibility for the organization of the church. It is true that what I say none of my predecessors have said, since we live in different times. What the apostle Peter said I cannot repeat, because he lived in a different time. Nor can I repeat what Patriarch Afrem I [Barsom] said, because it belongs to another time. We know he had participated in conferences in Europe and said some things and used a particular name [Assyrian, ed], but then he changed his mind and began using a different name. The time and the circumstances demanded it of him. We must be tactful and find what unites us. Today it is the church that unites this people. Within the church, we accept no other name than Suryoyo. Outside each one is free to call himself whatever he wants. However, we want all parties to work together for their people and promote an overall common objective.

In response Benjamin Bulut argues that he cannot possibly cooperate with his “brothers" while wearing two different names. He as a teacher in the church wants to teach his pupils that only the Aramean term is acceptable. The Patriarch doubts and wonders why Benjamin cannot use two names, and if he after all respects the Assyrian’s choice of name. Then the Patriarch proposes that both sides can use the common term Suryoye if it is so difficult to accept each other’s name. The Patriarch explains the fact that the differences often arise when translating the term Suryoyo to foreign languages, for example, Aramäisch in Germany and Assyrian in the United States have been common. 

For the Patriarch, it is enough to say Suryoye and translate it into Syriac in English, for which he has criticized the Armenian Church both in Beirut and in Armenia. During his visit to Yerevan on April 24 he asked the Armenian Patriarch to translate their domestic term Asori to Syriac instead of Assyrian. The Assyrian movement has usually accepted that even the term Aramean is a part of our people's historical heritage, but the Aramean anti-movement has so far been uncompromising on the issue and refuses to accept their Assyrian heritage. The question is how long they can stay on when they no longer enjoy the patronage of the church.

En desperat anti-rörelse

Kategori: Allmänt

Företrädare för arameiska rörelsen är besvikna på patriark Afrem I Karim. I ett direktsänt program i Suryoyo Sat den 20 maj ifrågasatte de patriarkens klassificering av den arameiska falangen som ett av många politiska partier inom folkgruppen.
 

Den anti-assyriska rörelse som i fyra decennier har använt kyrkan som ett verktyg, börjar agera desperat nu när den nye patriarken vill jämställa alla politiska organisationer som utgörs av medlemmar i syrisk-ortodoxa kyrkan. Detta sedan arameiska företrädare nyligen har bojkottat patriarkens möten i Tyskland. En av dem försökte också läxa upp patriark Karim vid en presskonferens. Hela presskonferensen finns att se på Assyria TV.

Sedan slutet av 1970-talet, då assyriska rörelsen var på stark frammarsch, har ledningen för syrisk-ortodoxa kyrkan samverkat med anti-assyriska krafter och byggt upp en rörelse som så småningom etablerat den arameiska termen som sin etniska identitet. Tongivande biskopar har spelat en avgörande roll när denna anti-rörelse har dragit nytta av kyrkans starka ställning bland folket och använt kyrkan som verktyg för sin politik att söndra-och-härska. Den arameiska falangen har alltså haft en gräddfil genom kyrkan och uppfostrat en hel generation som förnekar allt samband med assyrier, däribland ett antal munkar som idag är biskopar inom syrisk-ortodoxa kyrkan.

Men nu har kyrkan fått en ny patriark som inte finner sig i att Guds hus ska användas av destruktiva krafter för att skapa splittring inom hans folk. Detta har han markerat redan vid sitt installationstal då han gjorde klart att kyrkans enda symbol är korset. Inga andra flaggor är tillåtna. Visserligen vajar fortfarande arameiska flaggor på vissa kyrkobyggnader, framför allt i Sverige, men patriarken verkar hålla en klar linje och då är det troligen en tidsfråga innan dessa flaggor kommer att försvinna från kyrkorummet. Det är i alla fall kontentan av den kompromisslösa linje för enighet som patriark Karim säger sig driva. Företrädare för den arameiska rörelsen är förstås obekväma med patriark Afrem I Karims påbud och visar ett tydligt missnöje mot hans inställning i frågan.

Patriarken och kyrkomötet behöver också sätta stopp för de biskopar som sprider en hätsk anti-assyrisk propaganda och öppet visar sin sympati för den arameiska falangen. En av dem är biskop Benjamin Atas i Södertälje. En annan är biskop Malke Urek i staden Adiyaman i Turkiet. Den 20 maj 2015 sände Suryoyo Sat ett liveprogram med Johny Messo, ordförande för World Council of Arameans (WCA) och Daniyel Demir, ordförande för Arameiska förbundet i Tyskland. Temat var att följa upp diskussionen på presskonferensen med patriark Afrem I Karim. I programannonsen inför sändningen hade programledaren Benjamin Bulut skrivit ”Unity?” där han alltså ifrågasätter det som patriarken kallar enighet. Inga telefonsamtal från tittarna var tillåtna, men biskop Urek fick ändå komma fram per telefon och spy ut sin galla över alla inom syrisk-ortodoxa kyrkan som kallar sig assyrier. Han kallade dem heretiker och fiender till syriskheten. Hela programmet var en uppvisning i klassisk arameisk manipulation av tittarna, genom att ständigt sätta likhetstecken mellan termerna Suryoyo och Oromoyo. Alla medverkande var rörande överens om att den s k arameismen är en etnisk identitet som är odiskutabel och att patriarken därför gör fel när han kallar den arameiska rörelsen för ett vanligt parti inom vårt folk. Det enda från presskonferensen som de visade var den del där patriark Karim kommenterar den kaldeiske patriarken Luis Sakos förslag till ett samlingsbegrepp för folkets namn i KRGs konstitution och säger att han inget har att anmärka mot namnet araméer om alla parter är överens om att det kan skapa enighet bland folket i Irak.

När det gäller användandet av den arameiska flaggan i kyrkan undrade Johny Messo varför inte syrisk-ortodoxa kyrkan följer Österns assyriska kyrkas exempel som använder den assyriska flaggan i alla sammanhang inom kyrkan. Detta säger han alltså medan patriark Karim vill förbjuda alla främmande symboler i kyrkan, däribland den arameiska flaggan. Inom parentes kan nämnas att Johny Messo tillhör den protestantiska kyrkan och vill ändå diktera villkoren för syrisk-ortodoxa kyrkan.

Johny Messo och Daniyel Demir har sent omsider haft ett möte med patriarken, strax innan det aktuella programmet i Suryoyo Sat skulle börja. Men under patriarkens besök i Tyskland har de initialt bojkottat hans andra möte med assyriska politiska organisationer. Enligt de rapporter vi har fått kom Johny Messo och Daniyel Demir en halvtimme försenade till mötet. Men de krävde ändå att få ett privat samtal med patriarken innan de skulle delta i mötet. Patriarken lär ha sagt att han inte har någon dold agenda och såg därför ingen anledning till ett privat samtal före mötet. Då bojkottade de arameiska företrädarna mötet och gick sin väg. En dag tidigare hade Johny Messo och Daniyel Demir markerat sitt missnöje genom att sitta kvar och inte applådera när alla andra reste sig och gav patriarken en stående ovation i den stora salen. Orsaken var att patriarken ännu en gång hade sagt att han inte vill göra skillnad mellan olika politiska grupper som verkar utanför kyrkan. 

Två dagar senare höll patriark Karim en presskonferens för alla tre TV-kanaler verksamma bland syrisk-ortodoxa assyrier, nämligen Assyria TV, Suryoyo Sat och Suroyo TV. När turen kom till Suryoyo Sats representant Benjamin Bulut, försökte han läxa upp patriarken för att denne likställer araméer med assyrier. I stället för att ställa relevanta frågor argumenterade han med patriarken om vikten av att använda den arameiska termen som ett samlingsnamn för vår etniska identitet. Suryoyo (som patriarken översätter till Syriac) räcker inte som identitetsbärande term ansåg han. Här är ett utdrag ur samtalet mellan Benjamin Bulut från Suryoyo Sat och patriarken i min översättning.

Benjamin Bulut:

”När jag betraktar Ers Helighet föreställer jag mig att ni sitter på samma stol som aposteln Petrus och hans efterföljande kyrkofäder och läromästare, t ex Mor Afrem, Ignatius Nurono, Mor Severios, Mor Mikhoel Rabo… Men idag hör jag något av en patriark som sitter på den apostoliska stolen, som jag aldrig tidigare har hört. Jag kan inte säga om det är bra eller inte. Men som en son av detta folk har jag svårt att förstå hur man kan tala om partier. Jag som person kan inte förstå detta påstående. Inga partier har bildats, vare sig i den arameiska eller assyriska historien. Däremot har förbund bildats under namnet Suryoye, mestadels med bistånd från trefaldigt salige biskop Jeshu Cicek. Det är dessa förbund som har byggt dessa kyrkor. Ingen kan förneka detta. De har grundats som Suryoye. Detta folk som är Suryoyo har ett förbund och står bakom dessa kyrkobyggen… När jag säger Suryoye menar jag helt tydligt att det är synonymt med araméer, så som alla tidigare kyrkofäder har hävdat. Den senaste bland dem var patriark Mor Ignatius Zakka som i sina böcker har skrivit att ingen får skilja mellan Suryoyo och Oromoyo. Jag förmodar att Ni kan det här bättre än vi. Idag betraktas detta förbund som ett politiskt parti, vilket jag uppfattar som en kränkning. Det rör sig om ett folk, inte ett parti. Därför är det kränkande att kalla Suryoye, d v s det arameiska folket (eller assyrierna för den delen) för ett politiskt parti. Det är fel eftersom vi är ett folk. Men dessa två (syftar på assyrier och araméer, red a) har aldrig varit ett. Själv vet jag att min egen bror och jag är ett (menar att de inom den syrisk-ortodoxa kyrkan som kallar sig assyrier har fel namn, eftersom han betraktar dem som sina arameiska bröder, red a). Ers Helighet, när Ni säger ”vårt folk med alla dess namn…” då är frågan: Enar man sitt folk eller splittrar det istället?”

Patriark Karim:

”Jag vill svara på dina frågor genom att börja från slutet. Jag har aldrig sagt ”ett folk med alla sina namn”. Jag står fast vid att folket är Suryoye, oavsett vad de kallar sig utanför kyrkan. För mig är alla Suryoye, däför att vi inom kyrkan har ett synodbeslut (november 1981, red a) som säger att ”Suryoyo” ska vara namnet på kyrkan, folket och språket. När det gäller språket vet alla som kan historia att det syriska språket har arameiska som grund, inte assyriska eller akkadiska. Ingen kan förneka detta. Därför är det riktigt om patriark Zakka säger så om språket. Om din fråga gäller folkets namn har jag som privatperson en åsikt i frågan. Men som patriark har jag ett ansvar att följa det heliga kyrkomötets beslut och kyrkans linje. Utanför kyrkan förekommer olika organisationer med olika namn, oavsett om vi förnekar det eller ej. De är fria i sitt val av politisk linje eftersom de inte sorterar under kyrkans överhöghet. Vare sig vi vill eller inte är de partier (och ger exempel, red a). Vi respekterar deras val av namn på sin organisation. Men alla är välkomna som Suryoye inom kyrkans sfär. Utanför kyrkan är de fria i sin verksamhet. Däremot tillåter jag inte att någon av dessa organisationer ska göra anspråk på att representera syrisk-ortodoxa kyrkan. Olika organisationer kan hävda att de representerar folket Suryoye. Det är deras åsikt och deras rätt. Vi lever i 2000-talet. Även i våra länder har människor rätt till en sådan frihet att välja. Men jag som patriark har att ta ansvar för kyrkans organisation. Det är sant att det jag säger som patriark har inte sagts av mina föregångare eftersom vi lever i olika tidsåldrar. Det som aposteln Petrus har sagt kan inte jag upprepa, eftersom han levde i en annan tid. Inte heller kan jag upprepa det som patriark Afrem I (Afrem Barsom, red a) har sagt, för det tillhör en annan tid. Vi vet att han har deltagit i konferenser i Europa och sagt vissa saker och använt ett visst namn, men sedan ändrade han sig och började använda ett annat namn. Tiden och omständigheterna krävde det av honom. Vi måste vara finkänsliga och hitta det som förenar oss. Idag är det kyrkan som förenar detta folk. Inom kyrkan accepterar vi ingen annan benämning än Suryoyo. Utanför är var och en fri att kalla sig vad han vill. Däremot vill vi att alla parter ska samverka för sitt folks bästa och verka för en övergripande gemensam målsättning.”

Av utrymmesskäl kan vi här inte översätta hela samtalet. Men i fortsättningen argumenterar Benjamin Bulut för att han omöjligt kan samverka med ”sina bröder” när man bär två olika namn. Han vill som lärare i kyrkan lära sina elever att endast den arameiska termen är acceptabel. Patriarken ställer sig frågande och undrar varför Benjamin inte kan använda två namn och om han respekterar assyriernas val av benämning. Sedan föreslår patriarken att båda sidor kan använda den gemensamma termen Suryoye om det är så svårt att acceptera varandras andra namn. Patriarken påtalar det faktum att skillnaderna ofta uppstår vid översättning av termen Suryoyo till främmande språk, t ex har Aramäisch i Tyskland och Assyrian i USA varit vanliga. 

För patriarken räcker det med att säga Suryoye och översätta det till Syriac på engelska, vilket han också har påtalat för armeniska kyrkoledare både i Beirut och i Armenien.  Han har vid sitt besök i Jerevan den 24 april bett den armeniske patriarken att de ska översätta sin inhemska term Asori till Syriac istället för Assyrian. Från den assyriska rörelsens sida har man i regel accepterat att även termen araméer är en del av vårt folks historiska arv, men den arameiska anti-rörlesen har hittills varit kompromisslös i frågan och vägrar acceptera sitt assyriska arv. Frågan är hur länge de kan hålla på när de inte längre åtnjuter kyrkans beskydd.

Kurdish betrayal of Assyrians continues

Kategori: Identitet

 The commanders of the Assyrian Guards of Khabur, Syria: Elyas Nasser, heavily wounded, and David Jendo murdered by Kurdish YPG militia.

Kurdish leaders continue with political killings against their allied Assyrian leaders. Simko, Barzani and YPG - all have cleared away Assyrian front figures for the same purpose; To expel the Assyrians and take over their country. AssyriaTV has now published a confirmation that the murder of David Jendo in Khabur was a commissioned work by the PKK daughter organization in Syria.

After the terror organization IS expelled the Assyrians in Iraq and Syria from their homes, the Kurds in Western eyes have come to be presented as the Assyrians single patron. Kurdish commentators in Sweden claim that without KRG's, or YPG's help ISIS would have annihilated  Assyrians. Recently a Kurdish guerrilla soldier from Sweden wrote this: "In Sweden, many Assyrians criticize Kurdish forces, but on location in the Middle East Assyrians are crying with joy when they see us on the spot." Kurdish leaders have successfully used the Assyrians as a promotional badge to pose as democrats and defenders of human rights. Among the Assyrian general public this propaganda is spread by the so-called Dawronoye Group’s channel Suroyo TV. Interested and informed observers have known all along that this is a truth with modifications. In fact, the expansionary Kurdish ambitions constitute the greatest threat against Assyrians in the Middle East. Assyria is occupied by the KRG and now also by the PKK Syrian branch YPG.

The PKK has long pursued a charm offensive among the Assyrians in the Diaspora, and maintains that it is different from "reactionary tribal leaders" like Barzani. Kurdish leaders and intellectuals often blame the Kurds' participation in the Assyrian genocide Seyfo on the greedy clans. Let us assume that this was the case, that Simko Shikaki who in 1918 murdered his ally Mar Shemun Benyamin was such a clan leader, that Barzani who is believed to be behind the murders of Francis Shabo, Franso Hariri and other Assyrian leaders is such a clan leader.  But Which clan is behind YPG's perfidious murder of the Assyrian leader of the guards in the Khabur? Can we blame this murder on some Kurdish clans?

No, of course not. It all boils down to the Kurdish political movement struggling to create facts on the ground by extending their territorial boundaries in northern Iraq and in Gozarto region in Syria. To succeed, the indigenous population Assyrians must be swept away. This is therefore a classic ethnic cleansing and a chauvinistic approach that violates all democratic principles and respect for human rights.

Kurdish YPG behind the murder of David Jendo


Assyria TV recently interviewed Dr. Sargon Issa from American Mesopotamian Organization, AMO, who names all five Kurdish militiamen from the YPG who on April 22, 2015 killed David Jendo and severely injured his companion Elyas Nasser. Here is the event in brief:

David Jendo and Elyas Nasser were with their comrades in the headquarters of the Khabur Guards in Tel Tammer until 23:30 pm on the night in question. Then they went home to Elyas Nasser to take their night's rest. At midnight, five militiamen from their allies YPG knocked on the door. After having been invited to tea the Kurds asked the Assyrian leaders to go for a secret meeting. The Assyrians wanted to first talk with their friends in the Guards, but the Kurdish militiamen said they had already told them.

As soon as the group got into a minibus the Kurds folded the eyes of David Jendo and Elyas Nasser with the explanation that the meeting was at a secret place. Immediately they directed also weapons against the heads of the Assyrians and tied their hands. They drove away on the main road, turned off, continued about 500 meters in the terrain and shot David Jendo with five shots. He died immediately. Elyas Nasser got four shots; in the mouth, chest, stomach and leg. He fainted. The attackers thought he was dead. They went from there.

When Nasser eventually woke up with his hands tied behind his back, he crawled on his chest the 500 meters to the main road. A passing patrol of Kurdish military police Asayish discovered him. They drove him and the deceased David Jendo to hospitals in Amuda and Qameshlo. According to the information Elyas Nasser provided to AMO, two of the perpetrators are known leaders in YPG and has long harassed the Assyrian guards in Khabur. Kurds demand that the Assyrian guards will submit to YPG. The two leading YPG militiamen are not from Syria and all five carries fictitious name - the same pattern as YPG's errand boys Dawronoye use today. The perpetrators also stole 750,000 Syrian pounds and took all the weapons that were in Elyas Nasser's home.

The information about the murder and the perpetrators' names comes directly from Elyas Nasser. He is not able to speak because of his wounds in the mouth, but from his hospital bed at a secret location, he has been able to write down what happened and named all five Kurdish offenders. Assyria TV has received the information earlier but chose to delay publication until Nasser and his family had arrived in safety. According to relatives YPG tried to silence Elyas Nasser for good at the hospital in Qameshlo and even threatened his family. But all are now in safety.

Soon after the news of the assassination of Jendo came out both YPG and Dawronoye went out and accused ISIS for the murder. On April 30, 2015 AINA reported the following under the headline: Kurds Mourn Assyrian Commander Killed in Syria

“General Command of the Kurdish forces of the People's Protection Units (YPG) said in a statement issued on Wednesday that the Assyrian commander of Haras al-Khabur, David Jendo, was assassinated last week and his companion injured in a terrorist attack in northeaster Syria.

- We in the General Command of the YPG, the Assyrian Military Council and Haras al-Khabur forces consider this crime as a target to all the ethnic and religious groups in the region, especially that the assassination coincided with reviving the anniversary of the Assyrian genocide of Sayfo, the statement read.

- This crime (Jendo's Assassination) coincides with the heroic resistance of our forces in the face of terror (Islamic State IS/ISIS), especially in the villages located around al-Khabur area and the town of Tel Temir, claiming the lives of dozens of heroes, the YPG leadership added.

The YPG leadership emphasized that this crime will not go unpunished, pointing out that a special committee was formed to investigate the assassination operation in order to uncover the truth and bring the perpetrators to justice, taking the necessary measures and actions. Leader of the Syriac Union Party, Hanna Malki, told ARA News:

- We are highly concerned about mass displacements taking place in the province of Hasakah. The IS terrorists and al-Qaeda militants are displacing civilians on basis of ethnic and religious identities."

Syriac Union Party and MFS are brances of Dawronoye. These also pretended to be relatives of the murdered and launched a mourning in Assyrian churches around Europe, in order to collect more money for their "struggle against ISIS". What are they saying now when it has been shown that the killers are their own masters?

The Assyrians are now indignant after all deceit that their "allies" Kurdish leaders have demonstrated. They want to tell the world that the Kurdish people in power are not their patrons. They are their slayers. I have previously noted Barzani’s policy of Kurdification against the Assyrians and illustrated this with a well-known saying among the Assyrians; I have saved your son from the wolves, but I have myself eaten him. If our Kurdish "defenders" intend to eat us, then what is the difference between them and ISIS? This question is posed by both Dr. Sargon Issa from AMO and many other Assyrians today.

AMO is now out with a press release on the assassination in Khabur and through a representative in Washington tries to pay the attention of the US government and the Pentagon on Kurdish organizations' terror against the Assyrian indigenous people of Syria and Iraq. AMO also appeals to the Kurdish public to condemn this terror. "When the Kurds fought in Kobane, we Assyrians cried in solidarity SAVE KOBANE, but now our so-called patrons are expelling us with terrorist methods," Dr. Sargon Issa said to Assyria TV.

 

Kurdiskt svek mot assyrier fortsätter

Kategori: Identitet

 De assyriska ledarna för Khaburs väktare; Elyas Nasser, svårt skadad, och David Jendo mördad.
 
Kurdiska ledare fortsätter utföra politiska mord mot sina allierade assyriska ledare. Simko, Barzani och YPG - alla har de röjt undan assyriska frontfigurer i samma syfte; att fördriva assyrierna och överta deras land. Det senaste politiska mordet ägde rum den 22 april i Khabur och nu har AssyriaTV publicerat en bekräftelse på att mordet på David Jendo var ett beställningsjobb av PKK:s dotterorganisation i Syrien

Efter att terrororganisationen IS fördrivit assyrierna i Irak och Syrien från sina hem, har kurderna i Västvärldens ögon kommit att framställas som assyriernas enda beskyddare. Kurdiska debattörer i Sverige slår sig gärna för bröstet och hävdar att utan KRG:s eller YPG:s hjälp skulle IS ha utplånat assyrierna. I det senaste inlägget skriver en kurdisk gerillasoldat från Sverige så här: ”I Sverige är det många assyrier som kritiserar kurdiska styrkor, men på plats i Mellanöstern gråter assyrierna av glädje när de ser oss på plats”. Kurdiska ledare har framgångsrikt använt assyrierna som en PR-bricka för att framställa sig som demokrater och försvarare av mänskliga rättigheter. Bland assyriska allmänheten sker denna propaganda via den s k Dawronoye-gruppens kanal Suroyotv.

Berörda och initierade bedömare har hela tiden vetat om att detta är en sanning med modifikation. I själva verket utgör de expansionistiska kurdiska ambitionerna det största hotet mot assyrierna i Mellanöstern. Assyrien ockuperas av KRG och nu även PKK:s syriska gren YPG.

PKK har länge bedrivit en charmoffensiv bland assyrierna i diasporan och hävdat att det skiljer sig mot ”reaktionära klanledare” som Barzani. Kurdiska ledare och intellektuella skyller ofta kurdernas deltagande i folkmordet Seyfo på giriga klaner. Låt oss anta att så var fallet, att Simko Shikaki som 1918 mördade sin allierade Mar Shemun Benyamin var en sådan klanledare, att Barzani som tros ligga bakom morden på Francis Shabo, Franso Hariri och andra assyriska ledare är en sådan klanledare, men vilken klan ligger bakom YPG:s svekfulla mördande av den assyriske ledaren för vaktstyrkan i Khabur? Kan vi skylla mordet på några kurdiska klaner?

Nej, naturligtvis inte. Det hela handlar om att den kurdiska politiska  rörelsen kämpar för att skapa fakta på marken genom att utvidga sina territoriala gränser i norra Irak och i Gozarto. För att lyckas måste ursprungsbefolkningen assyrier röjas ur vägen. Det handlar alltså om klassisk etnisk rensning och ett chauvinistiskt tillvägagångssätt som bryter mot alla demokratiska principer och respekten för mänskliga rättigheter. 

Kurdiska YPG bakom mordet på David Jendo

Assyria TV intervjuade nyligen dr Sargon Issa från American Mesopotamian Organization, AMO, som namnger alla fem kurdiska milismän ur YPG som den 22 april 2015 mördade David Jendo och skadade svårt hans kamrat Elyas Nasser. Här är händelsen i korthet;

David Jendo och Elyas Nasser var tillsammans med sina kamrater på vaktstyrkan Khaburs väktares högkvarter i Tel Tammer fram till kl 23:30 den aktuella natten. Därefter gick de hem till Elyas Nasser för att sedan ta sin nattvila. Vid midnatt knackade fem milismän ur det allierade YPG på dörren. Efter att ha bjudits på te bad kurderna de assyriska ledarna att följa med på ett hemligt möte. Assyrierna ville först tala med sina vänner inom vaktstyrkan, men de kurdiska milismännen sade att de redan hade meddelat dem.

Så fort sällskapet satte sig i en minibuss band kurderna för ögonen på David Jendo och Elyas Nasser med förklaringen att det handlade om en hemlig plats för mötet. Genast riktade de också vapnen mot assyriernas huvud och bakband deras händer. De körde iväg en bit på huvudvägen, svängde av, fortsatte ca 500 meter i terrängen och sköt David Jendo med fem skott. Han avled omedelbart. Elyas Nasser fick fyra skott; i munnen, bröstet, magen och benet. Han svimmade. Gärningsmännen trodde att han också var död. De åkte därifrån.

När Nasser så småningom vaknade upp bakbunden krälade han på bröstet de 500 metrarna till huvudvägen. En förbipasserande patrull ur kurdiska militärpolisen Asayish upptäckte honom. Därefter kördes han och den döde David Jendo till sjukhus i Amuda repsektive Qameshlo. Enligt de uppgifter som Elyas Nasser lämnat till AMO är två av gärningsmännen välkända ledare inom YPG och har länge trakasserat den assyriska vaktstyrkan i Khabur. Kurdernas krav är att den assyriska vaktstyrkan ska underordna sig YPG. De två ledande YPG-milismännen är inte från Syrien och alla fem bär fingerade namn – samma mönster som YPG:s springpojkar Dawronoye använder än idag. Gärningsmännen stal också 750 000 syriska pund och tog alla vapen som fanns i Elyas Nassers bostad.

Informationen om mordet och förövarnas namn kommer direkt från Elyas Nasser. Han inte är talför av sina skador i munnen, men från sin sjukhussäng på hemlig ort har han kunnat skriva ner vad som hände och namngav alla fem kurdiska gärningsmän. Assyria TV har fått informationen redan tidigare men valde att avvakta med publicering tills Nasser och hans familj hade kommit i säkerhet. Enligt närstående har YPG försökt tysta Elyas Nasser för gott på sjukhuset i Qameshlo och även hotat hans familj. Men alla är nu i säkerhet.

Så fort nyheten om mordet på Jendo kom ut gick både YPG och Dawronoye ut och anklagade IS för dådet, (här är nyheten på engelska) De gjorde sig också till anhöriga för den mördade och inledde ett sorgearbete i assyriska kyrkor runtom i Europa, i syfte att samla mer pengar till sin ”kamp mot IS”. Vad säger de nu när det har visat sig att mördarna är deras egen uppdragsgivare?

Assyrierna är nu indignerade efter alla svek som deras ”allierade” kurdiska ledare har visat prov på. De vill upplysa världen om att kurdiska makthavare inte är deras beskyddare. De är deras banemän. Jag har tidigare uppmärksammat Barzanis kurdifieringspolitik mot assyrierna och illustrerat saken med ett bland assyrierna välkänt ordspråk; Jag har räddat din son undan vargarna, men själv ätit upp honom. Om våra kurdiska ”försvarare” tänker äta upp oss, vad är då skillnaden mellan dem och IS? Den frågan ställer sig både Dr Sargon Issa från AMO i USA och många andra assyrier idag.

AMO går nu ut med ett pressmeddelande om mordet i Khabur och har redan en representant i Washington för att uppmärksamma den amerikanska regeringen och Pentagon på kurdiska organisationers terror mot den assyriska ursprungsbefolkningen i Syrien och Irak. AMO vädjar också till den kurdiska allmänheten att ta avstånd från denna terror. ”När kurderna kämpade i Kobane, ropade vi assyrier i solidaritet SAVE KOBANE, men nu driver våra s k beskyddare iväg oss med terrormetoder”, säger Dr Sargon Issa till Assyria TV.

MR-förening om Turabdins landregister

Kategori: Allmänt

 Den armeniska tidningen Agos den 29 april 2014
 

En delegation från turkiska människorättsföreningen IHD har nyligen undersökt konfiskeringen av assyrisk och yezidisk mark i Turabdin. I sin rapport kräver IHD att lagfartsförfarandet ska göras om och att assyrier och yezidier måste inkluderas i arbetet för att landegendomarna ska registreras på sina rättmätiga ägare, enligt den armeniska tidningen Agos.

I december 2014 uppmärksammade jag Turkiets konfiskering av assyrisk mark i Turabdin och det dubbelspel som den turkiska regeringen bedriver gentemot assyrierna. Nu har en delegation från den turkiska människorättsföreningen, Insan Hakları Derneği (IHD), besökt Turabdin för att undersöka saken. Gruppen har tillsammans med biskopen i Turabdin Samuel Aktaş träffat borgmästaren i Midyat Oğuzhan Bingöl som skyller ifrån sig. Borgmästaren förnekar att assyrier eller yezidier som skulle ha bett om hjälp har mött några svårigheter när de försökt få tillbaka sin konfiskerade mark.

Men IHD:s tre representanter som den 14 april inledde sin undersökning konstaterar i en rapport att assyrier och yezidier som återvänder från utlandet möter stora hinder att återfå sina lantegendomar som har skrivits på staten. Rapporten pekar på ett systematiskt samarbete mellan myndigheter och lokalbefolkningen. Den konfiskerade egendomen läggs ut till försäljning där kurdiska klanledare och byvakter bjuder ett högre pris än de rättmätiga ägarna. Man påtalar också att de assyrier och yezidier som hade tänkt bosätta sig permanent i Turabdin har återvänt till EU-länderna på grund av alla svårigheter de möter när de vill få tillbaka sin egendom.

IHD:s rapport föreslår följande åtgärder för att få bukt med problemet:

-         Lantmäteriet måste göra om lagfartsförfarandet när det gäller assyrisk och yezidisk egendom.

-         Assyriska och yezidiska familjer måste inkluderas i gruppen av tjänstemän som på nytt ska mäta landegendomarna.

-         Assyriska och yezidiska familjer måste få sina lantegendomar registrerade på sig själva – oavsett om de har utvandrat eller återvänt.

Hela rapporten på turkiska går att läsa på IHDs hemsida.